Már jó ideje mindenki azt találgatta, hogy mikor következik be az újabb Google PageRank frissítés. Az előző évek frissítéseit áttekintve, az látható, hogy november környékén kellene kijönnie az újabb frissítésnek:
- 2011: január, június, július, augusztus, november
- 2012: február, május, augusztus, november
Idén eddig február 4-e környékén történt meg a PageRank érték frissítése, így már tényleg ideje lenne a következő frissítésnek.
Mi is az a PageRank?
A PageRank az informatikában egy olyan algoritmus, amely hiperlinkekkel összekötött dokumentumokhoz számokat rendel azoknak a hiperlink-hálózatban betöltött szerepe alapján. (Ezt a számot szintén PageRanknek nevezik.) A PageRank a Google internetes keresőmotor legfontosabb eleme. Larry Page és Sergey Brin (a Google alapítói) fejlesztették ki 1998-ban a Stanford Egyetemen.
A Google arra a feltételezésre épít, hogy a weboldalak készítői általában azokra az oldalakra linkelnek a saját lapjukról, amiket jónak tartanak, vagyis minden hiperlink felfogható egy-egy szavazatként a céloldalra. Minél több szavazatot kap egy oldal, annál fontosabb, de azt is figyelembe kell venni, hogy a szavazatot leadó oldal mennyire fontos. (Ez egy rekurzív definíció: az a fontos oldal, amire fontos oldalak mutatnak.) A PageRank a fontosság számszerűsítése. (Wikipédia)
Pár hete azonban Matt Cutts, a Google webspam csapatának vezetője válaszolt egy kérdésre a Twitteren, melyben pont a PageRank frissítésről kérdeztek. A kérdés egészen pontosan úgy szólt, hogy lesz -e PageRank frissítés még 2014 előtt? Erre Matt azt válaszolta, hogy meglepődne, ha lenne.
A Google PageRank érték régebben egy fontos mutató volt, mely megbízhatóan jelezte, mennyire fontos az oldal a Google szemében. Azonban napjainkra a PageRank érték már csak egy a sok faktor közül, melyek segítségével a Google rangsorolja az oldalakat a fontosságuk, tartalmuk szerint, s helyezi el őket a találati listákon.
Kicsivel Matt Twitter üzenete után ki is jött egy videó, melyben Matt Cutts megválaszolja azt a kérdést, hogy a Google Toolbar, mely a böngészőbe beépülve jelzi egy meglátogatott oldal PageRank értékét (s mely a PageRank érték lekérdezésének támogatott módja), miért nem frissül már jó ideje. Azért, mert a Toolbar és vele a PageRank érték fontossága lecsökkent, az Internet Explorerbe már nehézkesebb toolbarokat hozzáadni, a Google Chrome nem is támogatja ezeket, illetve a Mozilla Firefox-ra sincs már Google Toolbar támogatás 2011 óta.
Matt azt is elmondta, hogy hiába gyártunk jó tartalmat a weboldalunkra, attól még nem lesz magas a PageRank értéke, a PageRankot alapvetően az oldalra mutató linkek száma befolyásolja. Így ha tartalmat gyártunk, akkor idővel majd elkezdik más weboldalak linkelni ezt a tartalmat, ezzel megnő a ránk mutató linkek száma és nő a PageRank érték. Matt arra is felhívta a figyelmet, hogy minél magasabb PageRank értékkel rendelkező weboldalak linkelnek ránk, annál jobban nő a Pagerank értékünk, ami eddig is közismert volt: néhány fontos, erős PageRank oldalról származó link sokkal hasznosabb, mint sok kis weboldalról érkező link.
Összefoglalva: a PageRank érték nem nézi a weboldalon található tartalom minőségét, de maga a tartalom befolyásolja majd azt, hogy hányan linkelnek ránk, erősítve ezzel a PageRank értékünket. S fontos hozzátenni, hogy mivel a PageRank a weboldalak értékelésének csak egyik eleme, így a jó tartalom készítése továbbra is kulcsfontosságú a keresőoptimalizálásban, ne csak a linkekre gyúrjunk kizárólagosan!